Reformizmus

Címkék: antikapitalizmus

2017.04.25. 18:26

A reformista irányzat a munkásmozgalom egyik fő irányzata volt hajdanán – de ma már nincs sok értelme reformizmusról beszélni.

A 19. század végére a kapitalizmus meghaladását célul kitűző mozgalom markánsan két irányzatra vált szét. A forradalmi irányzat – az anarchizmus, illetve a szociáldemokrata mozgalomról folyamatosan leváló baloldali irányzatok – a kapitalizmus megdöntését forradalmi úton vélte elérhetőnek. Általános sztrájk, forradalmi felkelések, a magántulajdon kisajátítása, a bérmunka megszüntetése, állam helyett önigazgató közösségek létrehozása jelenti azokat a sarokpontokat, melyek a rendszer meghaladását eredményezhetik. Ezzel szemben a szociáldemokrácia intézményesülő, tömegpártokat létrehozó reformista irányzata úgy vélte, a szocializmus lépésről-lépésre, reformok útján is elérhető. Ehhez az általános választójog kiharcolása jelenti a döntő lépést. A kizsákmányolt osztály, mely nyilvánvalóan mindig abszolút többségben van, választásokon hatalomra segítheti a munkások pártjait, melyek a hatalom birtokában, törvényi úton létrehozhatják a szocialista társadalmat. A szociáldemokrácia radikális szárnya, mely a 20. század első évtizedeiben – különösen az 1917-1923 közötti világforradalmi hullám során – hatalmi tényezővé vált, leginkább abban különbözött a mérsékelt szárnytól, hogy az államhatalom megszerzését elfogadhatónak tartotta erőszakos hatalomátvétel útján is. Ez volt a bolsevizmus, mely Oroszországban hatalomra került, majd a létrejövő Szovjetunió által döntő befolyást szerzett a világszerte megalakuló kommunista pártokban. A szovjet gyakorlat nem tért el az alapvető szociáldemokrata elképzeléstől: a munkásosztály pártjai birtokolják az államhatalmat, kezükbe veszik a termelést, és jóléti államot építenek ki. Történelmi távlatban a mérsékelt szociáldemokrata irányzat hasonló gyakorlatot folytatott. A Szovjetunió jelentette világpolitikai kihívásra adott reakcióként – és nem mellékesen a 2. világháború utáni évtizedekben a háborús pusztítás során keletkező beruházási lehetőségek által nyújtott gazdasági fellendülést kihasználva – Nyugat-Európa centrumországaiban is kiépült a jólétinek nevezett szociális állam.

Európa keleti és nyugati felén egyaránt évtizedekig nőtt az életszínvonal, csökkentek a vagyoni különbségek, soha nem látott jólét köszöntött a munkásosztályra. (Ezért a jólétért a perifériák kizsákmányoltjai, akiket a neokolonializmus, a kihelyezett kelet-nyugat háborúk sújtottak, iszonyú árat fizettek.) A reformizmus nem hozta el a világszocializmust, de történelmi funkcióját teljesítette: a korábban kirekesztett munkásosztályt integrálta a politikai rendszerbe, és így megerősítette a kapitalizmus stabilitását. A reformizmus korszaka ezzel lezárult. Ma már nincs olyan nagy reformista vízió, mint hajdanán. Ma már nincs értelme bárkit is reformistának bélyegezni.

No és mi a helyzet a mai, korlátozott, tehát nem a rendszert meghaladó célokat megfogalmazó mozgalmakkal?

Hiszen a környezetvédő mozgalmak célja a konkrét önvédelmen – egyes környezetpusztító beruházások megakadályozása, mint pl. a Ligetvédelem – túl mégiscsak az, hogy a kapitalizmust kizöldítsék? A feminista mozgalom alapesetben elképzelhetőnek tartja, hogy a kapitalizmusról leválasztható patriarchális karaktere. Az antirasszista mozgalmak mégiscsak azért tevékenykednek, hogy a sötétebb bőrszín ne jelentsen extra hátrányokat – és nem azt hirdetik, hogy a kapitalizmustól elválaszthatatlan a rasszizmus. A hajléktalanokat, rászorulókat segítő csoportok ritkán fogalmazzák meg, hogy a kapitalizmus nem hogy nem számolja fel a nyomort, hanem ellenkezőleg – folyamatosan újratermeli!

(Néha az antifasizmust is nevezik reformizmusnak, de aki ezt teszi, az valószínűleg nem tudja mi az a fasizmus, és azzal sincs tisztában, hol élünk.)

Miért nem nevezzük mindezeket reformizmusnak? Azért, mert a reformizmus alapvető hamissága abban állt, hogy azt állította, reformok útján eljuthatunk a világméretű emberi közösség társadalmához, reformok útján megszüntethető a kizsákmányolás, és elérhető az általános emberi felszabadulás. A történelem bizonyította, hogy ez nem lehetséges.

A mai „reformista” mozgalmak sokkal korlátozottabb víziók mentén fogalmazzák meg magukat. Nem a rendszer reformok útján való meghaladásában gondolkodnak. A feminista, zöld, a társadalmi szolidaritást erősítő csoportok többnyire nem lépnek fel az antikapitalizmus horizontjára. Nem forradalmiak – de a „reformista” kifejezéssel sem lehet őket pontosan leírni. Lehetnek részleges célok követői, lehetnek korlátoltak, gyakran nem kérdőjelezik meg a kapitalista rendszert. Sokféle kritikát meg lehet fogalmazni az egyes konkrét csoportokról, sokféle gyengeséget találhatunk, ami a mai ellenforradalmi időszakban nem csoda – de számtalan pozitív dolgot is megemlíthetünk velük kapcsolatban, többek között az annyira hiányzó szolidaritás erősítését.

(Fontos megjegyezni, hogy a kommunizmus természetesen magában foglalja a feminizmus, az antirasszizmus, a környezetvédelem, stb, alapvető céljait, de azt mondjuk, hogy a problémák valódi megoldása csak a kapitalista rendszer elpusztításával válik lehetővé. De akkor sem fog automatikusan bekövetkezni, a szexizmus vagy a rasszizmus nem fog a forradalom varázsütésére eltűnni.)

Aminek egészen biztosan nincs sok értelme: a megvető „reformista” jelzővel elintézni minden nem - vagy nem eléggé - antikapitalista mozgalmat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egyretobbenegyrejobban.blog.hu/api/trackback/id/tr8112454129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

István Tamasi 2017.04.28. 02:30:04

A reformisták egyik legnagyobb hibája, hogy nem veszik észre a kapitalizmus egyik legnagyobb jellemzőjét: Akár prosperál a kapitalista gazdaság, akár válságban van az a bizonyos különbség folytonosan növekszik és ezen reformokkal bajos változtatni, mert ahhoz a kapitalistáknak a privilégiumaikról kellene önként lemondani.

filozofus87 2017.06.23. 19:44:31

@István Tamasi: Azaz, a tulajdonviszonyok, elsősorban, a termelőeszközök tulajdona a fő kérdés. Azért nem lett volna szabad privatizálni, hogy ne induljon újra a kapitalizmusra jellemző eldologiasodás, amely nem erkölcsi alapon, hanem a piaci automatizmusok (kényszerek) folytán működik úgy, hogy a gazdagok és a szegények közti különbség növekedjen. Ebből, persze, nem következik az, hogy semmit nem tehet az állam. Mert pl. államosíthat is - tehát a kulcsfontosságú, az emberek megélhetését leginkább befolyásoló termelőeszközöket (pl. a földet) állami tulajdonba vetetheti. Ha a politikai vezető tényleg a közjót kívánja szolgálni, akkor ezt teszi. Viszont erre soha nem volt garancia - bármilyen rendszer van, kiszámíthatatlan a hatalomra kerülők viselkedése, bármikor lehetnek a vezetőnek olyan szándékai, amelyek nem a közjót szolgálják, hanem éppenséggel tönkreteszik azt. Ezzel lerombolják a bizalmat maguk iránt. Tönkreteszik a közösség organikus jellegét - ami konfliktusokhoz vezet - újabb háborúkhoz - ez a rebellió. Azok, akik nem reformisták, hanem radikális baloldaliak, azok esetében sem garantálható, hogy nem élnek vissza hatalmukkal. Elég ha pl. Sztálinra, Rákosira gondolunk. Vagy Robespierre-re. A probléma lényegét én intellektuális természetűnek tekintem. Az a gond, hogy az emberek félrevezethetők, manipulálhatók. Ha nem ilyenek lennének, akkor nem támogatnák szavazatukkal a közösség érdekeit, a közjót nem szolgáló politikusokat. Azonban, az emberek többségének nincs világos elképzelése arról, hogy a fontosabb közjogi kérdésekben mi lenne a közjó. Nem kizárt, hogy alkalomadtán saját elnyomatását is meg lehet szavaztatni az állampolgárokkal. Ami, nyilván, azért lehetséges, mert nincs részvételi demokrácia, valódi önkormányzat - az emberek a napi gyakorlat során nincsenek bevonva az őket érintő döntések megvitatásába.
süti beállítások módosítása