Tandíj

2012.12.12. 22:22

Bajosan lehetne az élet olyan területét említeni, ahol a kormányzati tevékenység széleskörű elégedettséget váltana ki. Világosan látszik a különbség, ha a mostanit összehasonlítjuk az „elmúltnyolcév” kormányzásával: a liberális szocdemek szívták a vérünket és egyre újabb bőrt nyúztak le rólunk. Ezzel szemben a nacionalista populista-konzervatívok (lehet hogy politológiai nyelven ez nem korrekt meghatározás, de mindhárom elem illik rájuk) nem csak hogy tovább szorítják a prést és egyre lejjebb nyomják az életszínvonalunkat, de ráadásul még totális ideológiai letámadást is el kell szenvednünk tőlük. A jelenlegi autoriter kormány az élet minden területét uralni és ellenőrizni akarja.

Egyik kedvenc játszóterepük az oktatás. Folyamatosan erősödik az iskolák fölötti állami kontroll. Miközben egyre keményebben dolgoztatják a pedagógusokat, egyre kevesebb lehetőséget adnak nekik a kreativitásra. Központi tanterv, körzeti iskolafelügyelet, iskolaigazgatók állami kinevezése. Gyorsuló ütemben adják egyházi kézbe az iskolákat, a trend egyértelmű: a „jobb” iskolákat, gimnáziumokat megkapják a papok, a felsőoktatás felé vezető út egyre inkább csak egyházi iskolákon keresztül lesz megközelíthető. Az egyházi iskolák szellemiségét illetően senkinek nem lehetnek illúziói: a kormányzat ezek által akarja kinevelni saját jövőbeli elitjét, a horthysta szellemiséget képviselő nacionalista, vallásos, szervilis polgári értelmiséget. Szociológiai vizsgálatok –és a mindennapi tapasztalatok- igazolják, hogy a magyar oktatás nem hogy nem csökkentené, de kifejezetten erősíti a társadalmi különbségeket, jelentősen hozzájárulva ahhoz, hogy az egyébként is gyengécske társadalmi mobilitás még jobban elerőtlenedjen. Eddig sem volt sok esély rá hogy valaki könnyebben és magasabb életszínvonalon éljen annál, mint amibe beleszületett, de az esélyek tovább csökkennek. Apád munkanélküli? Te is az leszel! Szüleid eljutottak az érettségiig? Ennél tovább te sem fogsz jutni. Anyádéknak van diplomája? Ha valami jól fizető állásuk is van hozzá, akkor neked is van esélyed diplomát szerezni.

Súlyos milliárdokkal csökkentik a felsőoktatásra szánt állami pénzt –a hiányzó összeget a diákokkal akarja a kormány pótoltatni. Ki tudja ezt majd megfizetni? Vegyenek fel diákhitelt? Adósodjanak el a fiatalok húszévesen egy évtizedre? Ráadásul olyan szerződést akarnak a diákokra kényszeríteni, ami alapján ebben az országban kell munkát keresniük, vagyis anyagi fenyegetéssel tiltják nekik a külföldre költözést.

Az iskola a szocializáció egyik fő terepe. Durvábban fogalmazva: azért van iskola, hogy agymosott alattvalókat neveljen. Az értékrend, amit az iskola közvetít, a kapitalizmus értékrendje –az oktatási rendszer a kizsákmányoló rendszer stabil bástyája. Szerencsére a rendszer nem tökéletes, nem képes kiölni belőlünk minden emberi vonást. Sok pedagógus, oktató van, aki emberi érzéseket is tud közvetíteni tanítványai felé, az iskolában barátságok is köttetnek, és mivel életünkből 10-15 évet iskolában töltünk, nincs értelme folyton azon rágódni, hogy az egésznek nincs semmi értelme. Ha már ott vagyunk, igyekezzük az időt minél kellemesebben tölteni –és ha helyzet van, akkor mozduljunk!

Hajrá diákok! Hajrá gimnazisták! Hajrá főiskolások! Hajrá egyetemisták! Tartsatok be ennek a nyomorult kormánynak!

Most saját szemével láthatja minden fiatal, hogy soha nem lehet megbízni a politikusokban.

Az állami ellenőrzés, a tandíj, a hallgatói szerződés mind-mind az életkörülményeink elleni támadás. Olyan támadás, ami ellen védekezni kell. Akkor is ha tudjuk, hogy a felsőoktatás célja a rendszert irányító réteg kinevelése. Védekezni kell, és különösen hasznos visszaemlékezni 1968-ra. Kőkemény osztályharc zajlott akkor, forradalmi fellendülés világszerte, és ebben a mozgalomban nagy arányban vettek részt diákok is –mint mindig, minden forradalomban. A mai fiatalok a tandíj, és ezen keresztül egy autoriter rezsim ellen harcolnak, egyelőre. De lehet hogy túllépnek a mai célokon, és eljutnak oda, ahova eljutottak a diákok 1968-ban: az oktatási rendszer kritikájától a tanulmányok társadalmi funkciójának teljes megkérdőjelezéséig. A nantesi egyetem pszichológus hallgatói kiáltványukban elmentek a végsőkig: mivel a pszichológia tudománya teljes mértékben a kizsákmányoló, elidegenedett társadalom kiszolgálója, felhívták pszichológia szakos társaikat, hogy hagyják abba tanulmányaikat.

A mai mozgalom következő lépése a sztrájk és az egyetemfoglalás lesz, de a diáksztrájk, a vizsgák és előadások bojkottja, az épületek elfoglalása nem passzív ellenállást jelent. Ha sor kerül a foglalásra, akkor logikusan az következik, hogy a diákok szabad egyetemeket szerveznek majd, ahol közösen, szervezett formában fogják újragondolni a tudomány alapjait, társadalmi beágyazottságát. És talán eljutnak oda hogy felismerik, az igazi ellenség a munkamegosztás, és maga a társadalmi rendszer.

Előre fiatalok!

A bejegyzés trackback címe:

https://egyretobbenegyrejobban.blog.hu/api/trackback/id/tr574962653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása